Berlage en Unesco
Het Berlage Lyceum is onderdeel van het scholennetwerk Unesco Nederland en draagt daarmee de titel Unesco school. Unesco kent een aantal thema’s, waaronder vrede en mensenrechten, intercultureel leren, duurzame ontwikkeling, innovatie en wereldburgerschap. In ons onderwijsprogramma spelen de Unesco thema’s een belangrijke rol.
Hoe merk je dat je op een Unesco school zit?
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen voorbereid zijn op de internationale samenleving van de toekomst. Bijna alle projecten op het Berlage Lyceum houden verband met de missie van Unesco. Zo dagen we leerlingen uit om kritisch te denken over bepaalde vraagstukken, worden ze gestimuleerd om duurzame keuzes te maken en leren ze verdraagzaam met elkaar om te gaan. Als leerling op het Berlage Lyceum leer je zo om meer verbinding te voelen met elkaar en de wereld om je heen.
De Unesco leerlingen-werkgroep
Sinds 2014 is er een leerlingen Unesco-werkgroep die zich inzet voor extra Unesco-activiteiten op onze school. Heb jij een goed idee of een vraag voor de werkgroep? Stuur dan een mailtje naar: unesco@berlagelyceum.eu
Deelnemen aan internationale activiteiten
Je kunt ook deelnemen aan een internationale activiteit! Jaarlijks nemen onze leerlingen deel aan een Model United Nations. Daar bootsen leerlingen van scholen uit zo’n 25 landen de conferenties van de Verenigde Naties na. Ze onderzoeken een land, debatteren, schrijven moties en ontwikkelen oplossingen voor internationale problemen.
Jongerenrechtbank
Op het Berlage Lyceum hebben we een jongerenrechtbank, die bestaat uit een groep leerlingen uit verschillende jaarlagen en niveaus die daar speciaal voor zijn opgeleid. Wanneer er op of rond de school een strafbaar incident plaatsvindt, kan een afdelingsleider ervoor kiezen dit incident op te lossen via de jongerenrechtbank. Er wordt dan een zitting georganiseerd waarbij het uitgangspunt is dat zowel de benadeelde(n) als de beschuldigde(n) hun verhaal kunnen doen en samen kunnen komen tot een oplossing, waarbij herstel op alle niveaus het uitgangspunt is. Het idee is dat hierbij wordt opgelost in plaats van (alleen) straffen en dat er door medeleerlingen wordt meegedacht over wat er nodig is om na het incident weer samen met elkaar verder te kunnen op school. De jongerenrechtbank wordt begeleid door de professionals van Stichting Jongerenrechtbank Nederland.